lørdag 16. april 2011

Strikking/hekling - noe for DEG?

Jeg har i det siste blitt et skikkelig husmoremne. Ikke skikkelig husmor, bare husmoremne. Jeg har nemlig fattet interessen for både strikking og hekling, og har insett at det kan roe meg fra de mest stressende skoleoppgaver, eller å få tankene over på noe annet enn baby og prøving. Vel... Det ene jeg har heklet er et babyteppe til vår førstefødte, og har bestemt meg for at om vi ikke lykkes, så er det i det minste et minne fra en håpefull tid. Prøver så godt jeg kan å snu ting til noe positivt, selv om det ikke er så lett bestandig. Teppet ble igrunn ganske fint, til at det var mitt første prosjekt med litt størrelse på.
Forrige helg avsluttet jeg et strikkeprosjekt, nemlig ei ullbukse som dattera til ei kjempegod venninne av meg skal få. KNÆSJ rosa vettu, blir sikkert poppis! Den ble også veldig fin, men jeg er spent på størrelsen. Ettersom de bor på en helt annen kant av landet, så har hun jo ikke fått prøvd, men med litt målebånd både her og der, så håper jeg at jeg har funnet en størrelse som kan passe til neste vinter hvertfall.
Men så, idag, når jeg for en sjelden gangs skyld er inne på BA sine nettsider, så dukker det opp noe spennende greier. For om man blir gravid, så er man jo ikke garantert at barnet vil overleve svangerskapet, og man har heller ingen garanti for at barnet skal komme etter fullgått svangerskap uten problemer. Mange barn blir jo født for tidlig og trenger et sykehusopphold på nyfødt intensiv før de forhåpentligvis kan komme hjem til stolte foreldre! Mange som blir født etter fullendt svangerskap vil også trenge litt hjelp ved denne avdelingen før de kan reise hjem.
Men spesielt for de som er født for tidlig, så er det veldig vanskelig å finne klær, spesielt luer som passer. Derfor er det en gjen fantastiske mennesker som har satt igang en strikkekampanje, der en skal strikke bitte, bitte små plagg eller gode tepper til disse trengende, uskyldige små barna. De trenger det veldig, og som det står i artikkelen i BA (som du forøvrig kan lese HER), så holder barna lettere varmen med ull, samt at det farger opp en ellers trist og hvit sykehushverdag, både for barna og foreldrene som kommer på besøk. Barna får også med seg de plaggene de får med hjem.
Om dette er noe dere kan ha interesse av å være med å hjelpe til med, så skal dere vite at det er landsomfattende, så alle nyfødt-intensivavdelinger tar gladelig imot plagg og tepper!
Bare husk en ting: Barna puster ofte dårlig, og alpakkaull er for hårete til å kunne brukes til dette. Barna kan lett puste inn disse bittesmå hårene, og det kan skape ufattelig utfordringer som de strengt tatt ikke trenger...

Håper jeg nå har inspirert noen til å hjelpe uskyldige, små liv. Det redder ikke liv, men det gjør livet litt koseligere, og kos, det må vi ha!

Edit: Om du er redd for å prøve deg på dette, uten p helt vite hva du holder på med, så finnes det veldig enkel "how to do" filmer for både hekling og strikking på forskjellige nettsteder, bl.a. garnstudio.no! Så sett igang, utfordre deg selv! :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar