fredag 27. mai 2011

En bitteliten pause fra pausen

Jeg leser ikke så masse bøker. Det er ikke så mang bøker som treffer meg. Jeg liker godt å lese om personlige historier. Faktiske hendelser som setter sine spor i mennesker. Både mennesker rundt hovedpersonen(e) i boken, men også den som leser. Derfor liker jeg bøker som enten hovedpersonen eller noen i nær omkrets av en hovedperson har skrevet. Bøker som Regines bok, Sammen til verdens ende, Anne Franks dagbok osv. er bøker jeg rett og slett liker å lese... Nå har jeg lest enda en ny bok! Her er litt om den:
Jeg må bare fortelle om ei bok jeg leste ferdig igår. Har man ikke lett for å tømme tåretankene, så er denne boken et godt hjelpemiddel. Den handler om en forferdelig hendelse som utspant seg i Paris under krigen, nærmere bestemt i Juli 1942. Jeg kan virkelig anbefale denne boken. Det er en skremmende, fengslende historie skrevet av Tatiana de Rosnay. Boken heter Saras Nøkkel. Jeg har fått med meg at boken også er filmatisert, da flere har anbefalt denne filmen. Jeg ville gjerne lese boken først, og når jeg var ferdig med boken igår sjekket jeg kinoprogrammet. Joda, siste forestillingen var igår den, men den begynte akkurat når jeg var ferdig med boken, sånn i 2-tiden. Jaja, sjansen kommer vel igjen, er jo noe som heter DVD...
Dette er det som står bak på boken:
"Paris, 1942: Sara, en ti år gammel jødisk jente, gjemmer lillebroren sin i et skap like før familien arresteres av det franske politiet  i den beryktede oppsamlingen av jøder som siden er blitt kjent som Vél d'Hiv. Hun låser skapdøren og legger nøkkelen i lommen, overbevist om at hun vil være tilbake om noen timer. Men timene blir til døgn, og Saras desperasjon vokser.
Paris, 2002: I anledning sekstiårsmarkeringen for Vél d'Hiv blir Julia Jarmond bedt om å skrive en artikkel om denne svarte dagen i Frankrikes historie. Mens hun undersøker saken, snubler hun over Saras fortiede familiehistorie. Julia føler seg forpliktet til å skrive om jentas skjebne, og gjennom sine undersøkelser  tvinges hun til å stille spørsmål om sitt eget liv."
Ingen ville tro, at endestasjonen omsider skulle være Auschwitz. Under denne razziaen var det også flest kvinner og barn som ble fanget. Alle trudde disse var trygge, så kun mennene gjemte seg fra politiet. Ingen trudde heller at det ville være farlig, hvertfall ikke SÅ farlig, siden det var det franske politiet, og ikke tyske nazister som tok dem til fange.

Zakhor. Al Tichkah. Husk. Glem aldri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar