torsdag 11. august 2011

Bivirkninger

Jeg skrev jo i et tidligere innlegg at Progynova har en hel del med ekle og tilsynelatende farlige bivirkninger. Jeg valgte da å ikke nevne noen av dem. Det vil jeg heller ikke nå. Jeg begynner bare å kjenne etter symptomer på bivirkninger, og det er strengt tatt lite nødvendig. Det er allikevel nok annet å tenke på!

Når det er sagt, så føler jeg meg helt som normalt, altså uten bivirkninger, men sliter litt med å huske tablettene 3 ganger for dagen. Har enda ikke glemt en dose helt, men at den blir tatt en time/halvannen seinere enn jeg hadde tenkt, det har nok skjedd mer enn en gang. Siden de sa til meg at jeg skulle ta de morgen-middag-kveld, så tenkte jeg med meg selv å ta de med 8 timers mellomrom, uten at jeg trur det har så mye å si om en dose blir forskøvet så masse. Siden det står i pakningsvedlegget at vanlig dosering er en tablett daglig, så betyr jo det at virkestoffet uansett vil være i kroppen i rundt et døgn. God begrunnelse? Vel, i mitt hode, så er det det.

Idag er det en uke til ultralyd, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er spent. Spent på hva disse tablettene gjør inni meg, og som jeg ikke merker selv. Jeg trur egentlig jeg har vært heldig med alle medisinene jeg har brukt hittil, jeg kan ikke huske at jeg har kjent så mange bivirkninger på noen av medisinene. Altså, jeg har jo kjent med sprøytene at noe har vært som det ikke pleier i underetasjen, men det vil jeg påstå er mer virkning enn bivirkning. Det er jo ikke sånn at man MÅ merke at medisinene funker, men det blir greit å vite at/om de gjør det.  (Dessuten håper vi jo også  egentlig at innsetting blir på onsdag, og ikke på tirsdag, slik som hun antydet i telefonen, men det kan man jo uansett ikke vite før etter UL.) Når det er sagt, så var jo mange av bivirkningene sånn at de ikke vil opptre før om flere år frem i tid. Det gjaldt vel dog de som bruker preparatet i lengre tid enn hva jeg uansett skal, men med mye mindre doser. 

Progynova er noe jeg nå skal bruke 3 ganger for dagen i lang tid. Jeg håper det blir i lang tid hvertfall, for hvis jeg blir gravid av dette, så skal tablettene brukes til uke 9 i svangerskapet. Fra og med to dager før innsetting og like lenge som Progynova skal jeg også bruke Crinone, denne skal brukes to ganger for dagen. Jaja, når vi er inne på bivirkninger, så er det vel Crinone jeg har merket mest, jeg ble jo så utrolig trøtt! Kan ikke tru det var noe annet enn den som gjorde det, og denne gangen her skal jeg ha dobbel dose i forhold til da. Å hjelpesmegoghuttetu, det skal bli morro. Jeg vil så gjerne være dautrøtt i mange uker. Heller det enn at det ikke blir noe svangerskap. Jeg tar også imot et svangerskap med kvalme fra første stund. Gjerne bekkenløsning. Gjerne alle plager en kan få, bare jeg får premien som venter i den andre enden. Jeg er ikke kresen på hvordan veien frem dit skal bli, bare jeg kommer dit. Enten før eller senere, men helst før. 




3 kommentarer:

  1. Krysser fingre og tær for deg nå :)

    SvarSlett
  2. Jeg skal begynne på progynova nå neste gang (ca 3uker til), og kan ikke si jeg gleder meg sånn veldig nei :/
    Masse ekkle bivirkninger man håper man slipper unna!

    Ang progynova og hvor ofte de skal tas, så tror jeg det er forskjell fra behandlingssted til behandlingssted ;)
    På resepten jeg har fått, ser jeg de har stryket over 1tb x 2 og skrevet 2tb morgen og 1tb kveld i steden ;)

    -Klem-

    SvarSlett
  3. Flippy: Takk for det :-D

    Veien til å bli foreldre: Ja, er nok forskjellig det asså. Men det står ingenting i pakningsvedlegget at det kan brukes til dette formålet. Samme det igrunn da, så lenge det funker ;-)

    SvarSlett