onsdag 7. desember 2011

ultralyd i 12. uke?

Vil bare begynne med å si at dette er MINE meninger, si gjerne om du er uenig, men ikke prøv å få meg til å endre mening. Funker dårlig.

Det var dette med ultralyd i uke 12, som regjeringen sånn jeg har forstått nå har vedtatt skal innføres. Vil vi virkelig ikke ha mennesker med Downs Syndrom hos oss lenger? Det er jo akkurat det som kommer til å skje. De gledelige, gode menneskene vil sakte, men sikkert utryddes fra vår "inkluderende" verden.

Ja, kanskje det vil være mer å tenke på med et barn med Downs syndrom i form av tilleggsdiagnoser, som f.eks. at de er mer utsatt for hjertefeil og sånt... Hva så? Ikke alle med Downs syndrom trenger å ha det! Er man moden nok til å ha sex, kanskje planlegge familie og velge å få et barn, så bør man jammen være moden nok til å ta de utfordringene som kan oppstå med et barn! Hvorfor skal dette ramme akkurat de barna med Downs Syndrom? Jo, fordi det kan vises på ultralyd i uke 12. Skal det være grunn nok til å ekskludere disse menneskene fra å få oppleve livet? I mitt hode blir det så feil! På en annen side har jeg aldri vært i den situasjonen, så hvilken stemmerett har jeg?

Kan forsåvidt være enig i at det kan være greit å forberede seg på å få et barn med Downs Syndrom om man vet barnet har dette, men å velge å fjerne et menneskeliv synes jeg blir for ille. På en annen side, hvordan forbereder man seg på å få et barn med Downs Syndrom?
Hva da med kolikkbarn? Eller barn med adferdsproblemer? Uten sammenligning forøvrig, by the way. Ja, jeg vet kolikk går over, men jeg vet jammen meg hvordan det er å være storesøster til et barn med kolikk også. Men man har ingen mulighet til å forberede seg.
Adferdsproblemer er heller ingen kromosomfeil, men det er slitsomt nok i seg selv. Skulle man også kunne fjerne alle barna med adferdsproblemer, om dette kunne vises på ultralyd?
Jeg er helt sikkert på villspor, men jeg skjønner bare ikke hvorfor det er akkurat Downs Syndrombarna som skal bli rammet av dette, annet enn at det er det som synes på ultralyd.
Disse vakre, livlige, ekte personene skal liksom ikke ha livets rett? Gi meg gjerne en god grunn til det! Jeg vil så gjerne forstå hvordan de som er uenig med meg tenker.

En skal heller være glad for at en BLE gravid med dette barnet. Faktisk skal en være glad en blir gravid i det hele tatt! Vær glad for det du har, ikke hva du mener du burde hatt!

4 kommentarer:

  1. jeg er helt enig med deg. Rein egoisme vil jeg kalle det. Den går i søpla for hun har downs syndrom, den går i søpla fordi han har downs syndrom.. Det skulle ikke gått an å innføre noe sånt, fysj!
    Har jo vært støttekontakt i ti år nå, hun gir meg så ufattelig mye glede. Ja, hun vil alltid trenge en ekstra hånd, men så er hun så ufattelig mye mer enn det.. Håper virkelig dette blir endra på igjen!
    Er som du sier, man skal være takknemlig for at man kan bli gravid. En gave er det jo, om barnet blir slik eller slik..
    Engasjerer meg dette :)

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner jeg ikke klarer å ta et standpunkt. For om barnet har en dødelig sykdom så er det sikkert mindre belastende å avbryte svangerskapet i uke 13 enn i uke 19-20. DET er det beste argumentet for å innføre noe sånt. I tillegg er det allerede et tilbud til deler av befolkningen (jenter over 38)

    Men konsekvensene blir at de aller fleste fostre med downs blir fjernet. En kan gjerne si at debatten ikke bare handler om downs syndrom, det er jo ikke først og fremst det man screener for å finne- men realiteten er at majoriteten av disse barna ikke kommer til å bli født. Det ser man på gruppen som allerede har tilbudet, og man ser det i andre land.

    SvarSlett
  3. Synes virkelig det er skremmende om folk som får tidlig ultralyd vil fjerne et sprell levende foster fra magen fordi det har downs syndrom! Vi er delt i debatten om tidlig ultralyd nettopp på grunn av det ovennevnte.

    Det positive i det er at man får vite at hjertet banker 6-7 uker tidligere enn før, så man slipper å bekymre seg unødvenig i mange uker. Skulle det være noe annet alvorlig galt med fosteret som tilsier at det ikke vil overleve, så må det være bedre å få det fjernet allerede i uke 12.

    Men at foster med downs syndrom blir abortert fordi de kommende foreldrene ikke ønsker et slikt barn, det er forkastelig! Mennesker med downs har så utrolig mye kjærlighet å gi, de er bare helt fantastiske.

    Skal ikke glorifisere det å ha barn med downs, for det har nok sine utfordringer. Men er man innstilt på at man skal klare det, og gjøre det beste ut av det, så går alt så mye bedre. Dessuten er det utrolig mye støtte å få, men dette er dessverre forskjellig fra kommune til kommune.

    Hadde vi blitt gravide med et barn med downs så hadde barnet vært like velkomment som et funksjonsfriskt barn. Vi hadde ikke tatt abort!

    Så lenge vi hadde fått vår aller største drøm oppfylt, så hadde vi selvfølgelig tatt i mot det barnet som kom, friskt eller ikke.
    Det er uansett vårt etterlengtede kjærlighetsbarn!

    SvarSlett
  4. Viktig debatt, dette. I årevis har også jeg vært blankt og prinsipielt imot abort og tidlig ultralyd. Et kromosom for mye - hva gjør vel det? Til jeg hadde flere samtaler ned en dame. Jeg jobbet da i en kirke og fikk denne damen inn til sjelesorg. Hun ventet barn nr. 4. Og hadde fått fostervannsprøve pga alder. De ventet en gutt med Downs. 4 mnd på vei og familien hadde begynt å glede seg. Planlegge. Vente. Så kom beskjeden. Valget. Og de valgte abort. Fordi hun tenkte på de tre hun allerede hadde og hvilke utfordringer dette ville gi dem.

    Jeg har en syk far. Det er ikke lett å vokse opp med en alvorlig syk far. Og nå som mor og far er skilt, vi er blitt voksne, så er ansvaret vårt. Det praktiske, ækonomiske og sosiale. Fra jeg var 22 år var jeg min fars hjelpeverge

    SvarSlett