tirsdag 22. mars 2011

Lilla støvsuger. Kjekt å ha!

Siden min mann og jeg har bursdag med bare få dager imellom, så har vi i år kjøpt felles bursdagsgave til hverandre. En lilla støvsuger. Det er en sånn kul liten håndstøvsuger som man kan feste på et langt håndtak, SÅNN ser den ut. Synes den er superstilig, og med en langhåra katt i hus, så er det ikke rent lite praktisk heller!
Vi fikk den i hus idag, og jeg har allerede støvsuget sofaen to ganger! Selv om det bare syntes at jeg hadde gjort det etter den første gangen, så var det gøy å gjøre det en gang til! :-D Trur det er første gangen jeg har syntes støvsuging er morro...
Noen av dere som så Brennpunkt ikveld forresten? Om dere ikke gjorde det, så anbefaler jeg at dere gjør det på NRK sine nettsider. Det handlet, som jeg skrev om i et tidligere inlegg, om surrogati i India, med størst fokus på Kari Ann Volden sin historie. Det var også andre sine historier, men hennes er vel den mest spesielle, da barna hennes er statsløse. I India får de ikke statsborgerskap fordi Volden er barnas mor i følge papirene. Men barna får heller ikke norsk statsborgerskap, siden Volden ikke er den som fødte barna, og siden hun har brukt donoregg og dermed heller ikke er barnas genetiske mor. Myndighetene kaller dette "kjøp og salg" av barn, men jeg synes Volden har et godt poeng når hun sier at "om dette er kjøp og salg, hva er da "vanlig" adopsjon, ettersom det der er mye større summer involvert"? Et annet poeng synes jeg er at i denne saken gikk ca. halvparten av pengene til kvinnen som bar frem barna (noe som også var lureri, siden Kari Ann Volden trudde alle pengene hun betalte gikk til kvinnen), mens i en "vanlig" adopsjonssak går alle pengene til staten. Staten Norge og den staten barnet blir adoptert fra. I mine øyne vil det være mer kjøp og salg, men jeg har ingenting jeg skulle sagt.
Programlederen i Brennpunkt avsluttet idag med å informere at Spekter, som går på NRK2 imorgenkveld vil ta opp temaet om det å få barn er en menneskerett. Jeg har egentlig veldig lyst å se det, men jeg trur ikke jeg vil ha godt av å se det. Er sikker på at alle der som argumenterer imot at det er en menneskerett, har barn selv. Det er jo bare de med barn som kan si sånt. Kanskje også de som selv velger å leve uten barn vil si sånne ting, men de velger det jo selv, så synes ikke de har noe de skulle sagt. Jeg og min mann har IKKE valgt det selv, og det er mange, mange i samme båt som oss. Heterofile par, homofile par, single damer, single menn. Hvorfor skal det gjøre noen forskjell? Jeg skjønner ikke helt logikken, annet enn at myndighetene er stuck i oldtiden hvor det kun var sosialt tillatt med barn om man var gift med en av motsatt kjønn. Sånn er det faktisk ikke lenger, og det må myndighetene snart skjønne!
Sånn, da ble det enda et innlegg som ikke handlet om det jeg egentlig hadde tenkt å skrive om, nemlig den superkule lilla støvsugeren vi har fått i hus. Hehe, jaja, sånn kan det gikk!
Håper alle får ei god natt! ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar